torsdag 11 november 2010

Att ha eller inte ha?!

Lärjungarna och de andra medlemmarna i "den första församlingen" ägde allting tillsammans. Alla gav av sitt eget och sen delade man ut tull dem som inte hade. Idag äger vi väldigt många saker. Det mesta skulle vi faktiskt klara oss utan.

Det som skulle vara svårast att mista är saker som är förknippade med minnen och personer; fotografier och filmer, brev, speciella böcker, dagböcker, autografer, teckningar. barndomsminnen. 
Men om till exempel huset brann ner skulle det mesta nog gå att ersätta eller köpa nytt motsvarande.



/allas gemensamma funderingar

LÄXA: Fundera vidare och kommentera! Det kom många bra kommentarer redan utanför klassrummet... :)

12 kommentarer:

  1. Jag har alldeles för mycket kläder. Jag brukar rensa ut det jag inte använder och föra till Röda Korsets insamlingar.

    SvaraRadera
  2. Åsa: Det var en bra idé.

    SvaraRadera
  3. Vi brukar också ge bort olika kläder som vi har växt ur eller inte använder mer.

    SvaraRadera
  4. Vi brukar ge bort kläder till någon som dem passar åt, så en del av mina kläder är också begagnade. Vi har som en kjedja som ger och får begagnade kläder.:) Sen är det, det här med andra saker. Det mesta VILL man ha och en hel del kommer från reklam...

    SvaraRadera
  5. Emma: Intressant det där med reklam. Kan nån av er berätta om nån sak som ni har skaffat mest på grund av reklamen?

    SvaraRadera
  6. Åsa: Vi brukar alltid ge kläder till Röda korset eller till någon vi känner.

    SvaraRadera
  7. Jag brukar också ge bort kläder. Det är mycket som man vill ha som någon annan har ,som man skulle klara sig bra utan!

    SvaraRadera
  8. Vi brukar ge kläder mattor mm till röda korset och till insamlingar och vi har gett leksaker till barnhemmet i kaitsor. vi har haft fadder barn i ryssland. samlat in matpaket för estland, lettland och litauen. reklamen påverkar så att man kanske väljer den varan som man har sett i reklamen.Man borde köpa mera saker vid lopptorget och kanske också själv sälja.

    SvaraRadera
  9. Jag brukar ge kläder till min kusin för mina småsyskon vill inte ärva mina kläder.Vi brukar också ge kläder och gosedjur till Röda korset.

    SvaraRadera
  10. vi bukar ge bort kläder till röda korset

    SvaraRadera
  11. Åsa: Vi har jätte många onödiga saker här hemma som inte egentligen skulle behövas, men att vi köper det ändå.Och om vi inte skulle ha alla saker skulle vi ändå leva.

    SvaraRadera
  12. Juliette: Jag menar ju inte att vi ska vara utan saker heller. :) Men det är kanske nyttigt att fundera på vad vi egentligen behöver.

    Om man jämför med vad folk hade för 100 år sedan och vad vi har idag så är det ju jättestor skillnad. Mycket har ändrat bara sen jag var liten också. Då fanns inga mobiltelefoner och nästan ingen hade dator. Men samhället förändras ju hela tiden.

    SvaraRadera